Jak Nam wiosennym alergikom witamina C może pomóc w walce z alergią? Otóż witamina ta wykazuje działanie antyhistaminowe. Co w praktyce oznacza, że nasz organizm pod  wpływem witaminy C zmniejsza produkcje histaminy (poziom produkowanej histaminy może obniżyć się nawet o 40%), pobudza natomiast do pracy białe krwinki. To właśnie nadprodukcja histaminy (i mała ilość limfocytów) odpowiada za szereg nieprzyjemnych reakcji alergicznych. W poniższym poradniku w kilku krótkich punktach przedstawimy wszystkie zasady, których powinien trzymać się każdy alergik, który przy pomocy witaminy C, chce wygrać z walkę z wiosenną alergią.

Najwięcej naturalnej witaminy C jest w W świeżych owocach oraz warzywach  np. cytryna, pomarańcz, grejpfruty, kiwi, jabłka, truskawki, ananas, melon, porzeczki (czarne oraz czerwone), jagody, jeżyny, malina, kapusta (biała i czerwona), kalafior, ziemniaki, papryka, brukselka, szparagi, pomidory, karczochy, soja.

Jak obchodzić się naturalną witaminą C?

  • Nie gotujemy ani nie smażymy naturalnych produktów zawierających witaminę C – niedostosowanie się do tej zasady grozi utratą nawet 3/4 zawartości witaminy C
  • Nie kroimy zbyt drobno
  • Nie gotujemy ich w zbyt dużej ilości wody
  • Nie dodajemy sody
  • Nie oblewamy zimną wodą
  • Chronimy witaminę C przed światłem – nie wystawiamy jej na działanie intensywnego słońca
  • Sięgamy jak najczęściej po surowe i świeże produkty zawierające dużą ilość witaminy C – produkty te kupujemy u lokalnych sprzedawców lub przynosimy z własnego ogródka.
  • Przetworzone produkty z witaminą C przechowujemy, jak najkrócej – świeżo wyciśnięte soki wypijamy zaraz po wyciśnięciu, zaś własnoręcznie zrobione sałatki owocowe, spożywamy najpóźniej po kilku godzinach po przygotowaniu
  • Łączymy witaminę C z żelazem, wapniem, magnezem oraz bioflawonoidami.

Kiedy witaminy C w naszym organizmie jest mniej?

  • kiedy często się stresujemy i gdy często podejmujemy aktywność fizyczną
  • gdy mieszkamy w dużym mieście i narażeni jesteśmy na zwiększony kontakt z tlenkiem węgla
  • wtedy, kiedy stosujemy doustną antykoncepcje
  • i kiedy (niestety) palimy papierosy!

A co się stanie, jeśli będziemy mieć jej zbyt dużo?

  • Mogą zacząć tworzyć się kamienie szczawianowe. Bronić się przed nimi możemy witaminą B5 (ona także jest skuteczną bronią przed alergią wiosenną), magnezem oraz dużą ilością wody. Pojawić się również może wysypka skórna, biegunki oraz poliurie (zbyt często oddawanie moczu) – w sytuacji takiej należy natychmiast zmniejszyć ilość przyjmowanej witaminy C.

Tabletkę z witaminą C najlepiej połknąć?

Rano i wieczorem. Nasz organizm do skutecznej walki z alergią wiosenną potrzebuje stałego wsparcia w postaci witaminy C – witamina tę w naturalny sposób usuwamy w ciągu kilku godzin.

W jakiej dawce?

W dawce 1 g, dwa razy na dobę (łącznie 2 gramy). Kuracje należy rozpocząć już 6 tygodni  przed wystąpieniem pierwszych objawów alergii wiosennej. Poza suplementacją witaminą C, musimy pamiętać o spożywaniu naturalnych produktów zawierających tę witaminę (najlepiej 5 porcji dziennie – 1 porcja – 1 filiżanka).